Alimentația, cosmeticele și produsele pentru copii conduc între achizițiile sustenabile, dar prețurile ridicate și lipsa informațiilor descurajează românii.
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
Prețurile ridicate și lipsa de informații descurajează achizițiile sustenabile
Un nou studiu realizat de CENTRUL DE ECONOMIE ȘI SOCIETATE BUCUREȘTI (CES București) relevă că mai mult de jumătate dintre români (52%) spun că adoptă un comportament sustenabil în viața de zi cu zi, iar 53% afirmă că achiziționează frecvent produse sustenabile. Totuși, prețurile ridicate și lipsa de informații rămân bariere semnificative care descurajează aceste achiziții.
Produsele Sustenabile Cele mai Râvnite
În ceea ce privește preferințele de cumpărare, produsele alimentare ocupa primul loc, fiind menționate de aproape 6 din 10 respondenți. Următoarele pe listă sunt produsele cosmetice și de îngrijire personală (30%), articolele pentru copii (28%), electrocasnicele și electronicele (26%), urmate de îmbrăcăminte și încălțăminte (16%).
Chiar dacă există un interes crescut pentru produse sustenabile, obstacolele principale rămân costurile ridicate, menționate de 42% din respondenți, și lipsa de informații, subliniată de 28%.
Diferența dintre Intenție și Comportament
Studiul scoate în evidență o discrepanță evidentă între intențiile declarate și comportamentul real al consumatorilor. Deși conceptul de sustenabilitate are o mare valoare socială și un potențial de creștere semnificativ în România, este necesară o abordare integrată. Aceasta ar trebui să vizeze educarea consumatorilor și îmbunătățirea ofertei de produse sustenabile la prețuri competitive.
Percepția asupra Sustenabilității
Majoritatea românilor asociază sustenabilitatea cu reciclarea. Peste 36% dintre participanți au menționat că sustenabilitatea înseamnă reciclarea și conservarea resurselor naturale, în timp ce 31% o asociază cu un set de comportamente menite să reducă impactul negativ asupra mediului, comunității sau societății.
Aprecierea Acțiunilor Responsabile ale Corporațiilor
Responsabilitatea corporată câștigă teren printre factorii importanți pentru consumatori. Potrivit studiului CES, 60% dintre români cred că sectorul privat ar trebui să se implice în protejarea mediului, 26% în sprijinirea producătorilor locali, 23% în utilizarea responsabilă a resurselor, iar 21% în proiecte de responsabilitate socială care sprijină comunitățile.
Cu toate acestea, comunicarea existentă din partea companiilor privind problemele de sustenabilitate nu-i convinge pe români, doar 16% o evaluează ca fiind „bună”, iar 24% o consideră „foarte bună și clară”.
Potențialul de Dezvoltare al Pieței de Produse și Servicii Sustenabile
Chiar dacă o mare parte dintre români își manifestă dorința de a adopta comportamente sustenabile, multe persoane sunt descurajate din cauza prețurilor ridicate și a lipsei de informații sau a disponibilității reduse a produselor sustenabile pe piața locală. Sustenabilitatea are astfel un potențial mare de dorință socială și de creștere în România, necesitând totuși o abordare integrată care să se concentreze atât pe educația consumatorilor, cât și pe îmbunătățirea gamei de produse sustenabile disponibile la prețuri competitive.
Concluziile studiului vor fi discutate la Conferința CES ESG 2025, organizată de CES București pe 18 septembrie, la Palatul Parlamentului. Evenimentul va evidenția soluții prin care sectorul privat poate răspunde mai eficient așteptărilor consumatorilor și poate contribui la accelerarea tranziției către o economie circulară.
Studiul a fost realizat de CES București prin colaborarea cu CURS (Centrul de Sociologie Urbană și Regională) la nivel național, între 18 și 30 noiembrie 2024, pe un eșantion de 1.067 de persoane, cu o marjă de eroare maximă de +/- 3% la un nivel de încredere de 95%.