Aprobată colaborarea cu CFR pentru finanțare europeană și modernizare feroviară
Sursa poza: romania-insider.com
Cu un pas important către modernizarea transportului public, autoritățile locale din Cluj-Napoca, un oraș cunoscut pentru avântul său în sectorul IT și fiind al doilea ca mărime în România, au semnat un acord de parteneriat cu Compania Națională de Căi Ferate Române (CFR) pentru implementarea unui proiect ambițios: trenul metropolitan.
Primarul de lungă durată al orașului, Emil Boc, a declarat, conform Actualdecluj.ro, că acest acord era ultimul element necesar solicitat de Ministerul Transporturilor pentru ca proiectul să primească aprobarea finanțării europene. Documentația pentru licitațiile publice legate de acest proiect ar urma să fie publicate între lunile mai și iunie.
Primăria a depus deja documentația pentru trenul metropolitan pe platforma de achiziții publice SEAP, iar această documentație include o clauză suspensivă. "Până în jurul datei de 12 mai, vom ști dacă mai sunt necesare completări. După ce procedura este publicată, avem la dispoziție 60 de zile pentru a depune oferte. În luna iunie, vom pregăti și licitația pentru achiziția de vagoane," a subliniat Boc.
Acordul încheiat cu CFR stipulează contribuțiile fiecărei părți în cadrul acestui proiect. Valoarea totală a investiției este de 250 de milioane de euro, din care contribuția noastră, împreună cu celelalte primării locale, se ridică la aproximativ 22 de milioane de euro, a explicat primarul.
Pe lângă aceste sume, Consiliul Județean Cluj va asigura alte fonduri. Există și o sumă de 17 milioane de lei care nu este eligibilă pentru finanțare, necesară pentru amenajarea unor parcări la noile stații din Cluj-Napoca. CFR va contribui cu 285 de milioane de lei pentru modernizarea căilor ferate existente, a adăugat el.
Noua linie de tren metropolitan va face legătura între localitățile Gilău, Cluj-Napoca, Apahida, Jucu și Bonțida pe o distanță de 48,8 km. Vor fi amenajate 23 de stații, dintre care 8 vor fi complet noi. Proiectul mai prevede construirea a 8 parcări, 5 pasaje supraterane și achiziționarea a 7 trenuri electrice moderne, fiecare cu capacitate de 420 de locuri. Trenurile vor circula la un interval de 30 de minute între orele 06:00 și 19:00, iar după această oră până la 22:00, frecvența va scădea la un tren pe oră.
Licitațiile asociate proiectului trebuie organizate și finalizate pe parcursul primului an de implementare. Se estimează că implementarea proiectului va dura patru ani, având un buget multianual. Conform presei locale, termenul pentru depunerea proiectelor naționale la Ministerul Transporturilor a fost prelungit până la sfârșitul anului. Până în prezent, Cluj și Oradea au depus proiecte pentru finanțare europeană, vizând dezvoltarea acestor servicii de transport local prin trenuri metropolitane.
Acest proiect nu doar că promite să îmbunătățească semnificativ mobilitatea urbană în Cluj-Napoca, ci și să contribuie la dezvoltarea sustenabilă a regiunii, integrând tehnologia modernă și protejând mediul prin reducerea traficului auto. Aceasta este o mișcare crucială către un viitor mai verde și mai conectat pentru metropola transilvăneană.