Bunăstarea copiilor a scăzut din post-pandemie. România, loc fruntaș la sănătate mentală, dar codaș la sănătate fizică
Sursa poza: romania-insider.com
Bunăstarea copiilor din numeroase țări bogate ale lumii, inclusiv România, a suferit un declin semnificativ de la izbucnirea pandemiei de COVID-19, conform unei analize recent publicate de UNICEF Innocenti – Global Office of Research and Foresight. Raportul poziționează România pe locul 16 pe lista țărilor evaluate, remarcându-se un rezultat bun în domeniul sănătății mentale, dar o performanță scăzută în ceea ce privește sănătatea fizică.
O privire detaliată asupra raportului Innocenti
Seria de rapoarte Innocenti Report Card oferă o clasificare a țărilor în funcție de bunăstarea copiilor, explorând aspecte esențiale precum sănătatea mentală, fizică și abilitățile. Cel mai recent raport, intitulat Report Card 19: Bunăstarea Copiilor în Lumea Imprevizibilă, compară date din 2018 și 2022 pentru a analiza efectele pandemiei și ale perturbărilor globale asupra copiilor din 43 de țări din OECD și UE. Rezultatele sugerează că performanțele academice, sănătatea mentală și fizică ale copiilor au scăzut în numeroase națiuni de la precedentul raport similar de acum cinci ani.
Olandezii, danezii și francezii au obținut primele locuri în evaluarea globală, exceland în sănătate mentală, sănătate fizică și abilități. România ocupă poziția 16 din 36 de țări cu venituri ridicate incluse în studiu. În domeniul sănătății mentale, România se clasează pe locul 5, dar este pe locul 32 la sănătatea fizică și pe locul 26 în ceea ce privește abilitățile.
Statistici îngrijorătoare și efectele pandemiei
Percentajul adolescenților de 15 ani din România care raportează satisfacția cu viața a scăzut de la 85% în 2018 la 81% în 2022. În același timp, procentul celor care se confruntă frecvent cu bullying-ul a scăzut de la 33,8% la 24,6% în aceeași perioadă. Totuși, numărul copiilor supraponderali cu vârste între 5 și 19 ani a crescut de la 21% la 23%.
La nivelul celor 43 de țări evaluate, raportul estimează că aproape 8 milioane de adolescenți de 15 ani, aproape jumătate din această grupă de vârstă, nu au abilități elementare în citire și matematică, o creștere de 4 puncte procentuale comparativ cu 2018. Bulgaria, Columbia, Costa Rica, Cipru și Mexic au cele mai mari procente de tineri cu astfel de dificultăți, depășind două treimi din adolescenți.
Pandemia, prin închiderea școlilor timp de trei până la douăsprezece luni, a fost un factor major ce a contribuit la scăderea performanțelor academice, determinând o pierdere medie de învățare estimată între șapte luni și un an. Copiii din medii dezavantajate au fost cel mai sever afectați.
Necesitatea unui răspuns susținut
Raportul subliniază, de asemenea, o tendință de scădere a satisfacției cu viața în rândul copiilor în 15 din 32 de țări cu date disponibile, doar Japonia înregistrând o îmbunătățire semnificativă. În 14 țări s-a observat o creștere semnificativă a ratei supraponderalității și obezității, continuând un trend îngrijorător în materie de sănătate fizică a copiilor.
UNICEF avertizează că, chiar și în țările cu venituri ridicate, progresele realizate în bunăstarea copiilor sunt tot mai vulnerabile la șocurile globale, inclusiv schimbările climatice. Organizația subliniază necesitatea unor acțiuni coordonate imediate din partea guvernelor pentru a inversa acest declin, acordând o atenție deosebită copiilor rămași în urmă în timpul pandemiei.
Recomandările includ consolidarea competențelor esențiale precum alfabetizarea, numerația, abilitățile digitale, sociale și emoționale; îmbunătățirea sănătății mentale prin prevenție, promovare și servicii specializate; promovarea sănătății fizice prin acces la alimente nutritive și reglementarea mai strictă a marketingului alimentar nesănătos; precum și implicarea activă a copiilor în procesele de luare a deciziilor.
Pentru mai multe informații și detalii despre raport, puteți accesa sursa noastră principală de știri.