Comisia Europeană cere planul fiscal al României într-o două săptămâni și impune rapoarte bianuale pentru procedura de deficit excedentar
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
Comisia Europeană se pregătește să prezinte o recomandare pe 23 iunie, ce urmează a fi aprobată în cadrul întâlnirii din 8 iulie a Consiliului de Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN). Acest document va include o traiectorie actualizată pentru consolidarea fiscală în România, stabilind termenul limită pentru actualizarea anuală sub Procedura de Deficit Excesiv (EDP) pe 15 octombrie și impunând raportări semestriale în loc de anuale, a relatat Cursdeguvernare.ro. Această schimbare vine în contextul unei devieri fiscale semnificative a României de la planul de consolidare de șapte ani, definit anterior.
Conform noilor recomandări, România va trebui să prezinte o actualizare a progreselor până pe 15 octombrie în fiecare an, pe lângă actualizarea obișnuită de pe 30 aprilie. În acest an special, actualizarea din octombrie ar putea include o revizuire a traiectoriei propuse, în cazul foarte probabil în care planul propus de România până pe 8 iulie nu va fi respectat, plan care nu prevede, se pare, o creștere a cotei standard de TVA.
Noua traiectorie de consolidare fiscală solicită un efort pe care România nu îl poate realiza realist în acest an, dar aceasta ar trebui abordată în actualizarea anuală pe care țara este așteptată să o prezinte înainte de întâlnirea ECOFIN din 8 iulie. În ce măsură Comisia Europeană va accepta extinderea deviației fiscale de anul trecut pe o perioadă mai lungă depinde de credibilitatea planului pe care România trebuie să-l elaboreze și să-l depună până la întâlnirea ECOFIN. Consilierul prezidențial Dragoș Anastasiu a declarat că strategia guvernantă, inclusiv planul fiscal, va fi dezvăluită pe 23 iunie.
În proiectul de recomandare semnat de Comisia Europeană pe 20 iunie, și consultat de Cursdeguvernare.ro, se stabilesc rate de creștere nominale anuale de 2,8% și 2,6% pentru cheltuielile nete ale României în anii 2025 și 2026, spre deosebire de cele 5,1% și 4,9% recomandate anterior de ECOFIN. Aceste noi proiecții economice rezultă într-o contractare reală a cheltuielilor nete de 3,1% în 2025 și de 2,3% în 2026.
Comisia Europeană, prin raportul său, notează că reformele incluse în Anexa II a recomandării din 21 ianuarie rămân valabile, în special revizuirea cadrului fiscal – reforma cu cel mai semnificativ impact asupra consolidării fiscale în 2025, când deficitul public ESA era planificat să scadă de la 7,9% în 2024 la 7% din PIB.
Pentru a atinge obiectivele de reducere a deficitului, reforma fiscală ar trebui implementată, ipotetic, de la 1 iulie, având un impact anualizat estimat la 2,3% din PIB. Însă, acest efort nu ar compensa complet devierea fiscală de anul trecut, necesar fiind un impact corectiv anualizat de 1% din PIB.
Conformarea la traiectoria de consolidare fiscală va fi evaluată de Comisia Europeană până la 15 octombrie, iar eventualele deviații de la planul propus până pe 8 iulie ar putea atrage sancțiuni.
Înainte de decizia ECOFIN din 15 octombrie, agențiile de rating urmează să analizeze economia României, prima revizuire fiind programată pe 15 august. Planul fiscal ce va fi prezentat de noul Guvern român până pe 8 iulie, precum și actualizările ulterioare ale execuției bugetare sunt, așadar, cruciale pentru a evita o acțiune negativă din partea agențiilor de rating, care ar putea duce datoria suverană a țării în categoria nerecomandată pentru fondurile de investiții.
Foto sursa: Ruletkka/Dreamstime.com